Temat 1-2:
Gdzie i kiedy – co wiemy o świecie
przedstawionym w powieści "Quo vadis".
Temat 3-4: Kim są bohaterowie "Quo vadis"?
Temat 5: Systemy wartości przedstawione w "Quo vadis"
Temat 6-7: Portrety mężczyzn i kobiet w powieści H. Sienkiewicza.
Temat 8: Quo vadis, Domine? Wędrówka po Rzymie śladami chrześcijan.
Temat 9: Uzupełniamy karty pracy - zebranie wiadomości o lekturze.
Temat 10: Sprawdzian ze znajomości lektury.
Temat 11-12: Wypracowanie klasowe na podstawie lektury "Quo vadis".
Temat 6-7: Portrety mężczyzn i kobiet w powieści H. Sienkiewicza.
Temat 8: Quo vadis, Domine? Wędrówka po Rzymie śladami chrześcijan.
Temat 9: Uzupełniamy karty pracy - zebranie wiadomości o lekturze.
Temat 10: Sprawdzian ze znajomości lektury.
Temat 11-12: Wypracowanie klasowe na podstawie lektury "Quo vadis".
*( Lekcje opracowane na podstawie różnych odnalezionych w Internecie scenariuszy, własnych pomysłów oraz literatury fachowej. Przetrenowane z klasami. Praktyczne, nie teoretyczne.)
Lekcja 1. i 2.
Czas pracy: 2 jednostki lekcyjne
Metoda pracy: Praca w grupach
Dzielimy klasę na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje zestaw pytań do opracowania. Korzystając z lektury i słowników uczniowie pisemnie w zeszytach odpowiadają pełnymi zdaniami na pytania ( 1. lekcja). Na drugiej lekcji każda grupa prezentuje ustnie swoje opracowanie. WAŻNE: Wniosek do jakiego powinni uczniowie dojść to, że poszczególne pytania w grupach dotyczyły elementów świata przedstawionego powieści (I-kiedy- czas akcji, II-gdzie-miejsce akcji, III-kto-bohaterowie, IV-co-wydarzenia). Do wspólnego ustalenia pozostaje tylko rodzaj narracji. Nagradzamy uczniów plusami lub ocenami.
Zestawy
pytań dla grup
grupa
I – czas akcji
grupa
II – miejsce akcji
grupa
III – bohaterowie
grupa
IV - wydarzenia
Pytania dla grupy
I:
1.
Za czasów jakiego władcy rozgrywają się wydarzenia w powieści?
2.
Podaj w przybliżeniu ile lat po ukrzyżowaniu Chrystusa toczy się akcja
powieści?
3.
Do jakich czasów przenosi czytelnika ostatnie zdanie powieści?
4.
O jakiej porze roku wybuchł pożar Rzymu?
5.
O jakiej porze dnia spotykali się chrześcijanie na modlitwach?
6.
Kiedy Winicjusz po raz pierwszy ujrzał Ligię?
7.
Pożegnalna uczta u Petroniusza rozpoczęła się…
8.
Kiedy Winicjusz wraca do Rzymu?
9.
Do jakich wydarzeń sprzed ok. 30 lat odnosi się fabuła powieści?
Pytania dla grupy
II:
1.
W jakim mieście rozgrywa się większość wydarzeń?
2.
Dokąd udał się Neron z dworem przed podpaleniem Rzymu?
3.
Gdzie znajdował się dom Petroniusza i wielu innych patrycjuszy rzymskich?
4.
Pałac Nerona znajdował się na…..
5.
Jak nazywała się dzielnica, w której mieszkali biedni chrześcijanie?
6.
Petroniusz i Winicjusz udali się do domu Plaucjusza poprzez…
7.
Gdzie odbyła się słynna uczta zorganizowana przez Tygellina?
8.
Miejsce, gdzie chrześcijanie słuchali nauk św. Piotra, to….
9.
Gdzie został ukrzyżowany św. Piotr?
Pytania dla grupy
III:
1.
Jakie było pierwsze imię Ligii?
2.
Jak nazywano Petroniusza?
3.
Największy wróg Petroniusza?
4.
O kim mówi zdanie: Nienawidził tego miasta, nienawidził jego mieszkańców, kochał tylko swe
pieśni i wiersze.
5.
Jak nazywali się przybrani rodzice Ligii?
6.
Piękna, lecz zła, kąpała się w mleku oślic.
7.
Komu wybaczył umierający lekarz Glaukos?
8.
Duchowy przywódca chrześcijan, świadek nauk Chrystusa to….
9.
Dawna kochanka Nerona opiekowała się Ligią w jego pałacu.
Pytania dla grupy
IV:
1.
Pierwszy raz poznajemy Winicjusza, gdy…
2.
Gdzie Winicjusz po raz pierwszy wyznał miłość Ligii?
3.
Wydarzenie, które było pretekstem do prześladowań chrześcijan?
4.
Co doprowadziło do przemiany Winicjusza?
5.
W jaki sposób Neron ukarał chrześcijan za rzekome podpalenie Rzymu?
6.
Co stało się po ucieczce św. Piotra z Rzymu?
7.
Jak miała zginąć Ligia?
8.
Jakie były losy Petroniusza i jego ukochanej Eunice?
9.
Co stało się z Chilonem Chilonidesem?
Lekcja 3. i 4.
Metoda pracy: quiz, burza mózgów, praca w grupach
Czas pracy: 2 jednostki lekcyjne
Przygotowujemy karty ze zdjęciem i krótkim opisem postaci występujących w lekturze. Klasa podzielona na dwie grupy rywalizuje, próbując odgadnąć jaką kartę wylosowała dla nich drużyna przeciwna. Konkurs przypomina zabawę w "12 pytań". Tu uczniowie zadają tylko 5 pytań, na które otrzymane odpowiedzi mogą brzmieć wyłącznie: TAK lub NIE. Wygrywa grupa, która odgadnie najwięcej postaci. Informacje o "odgadniętych" bohaterach odczytujemy na głos dla całej klasy, informacje o postaciach "nieodgadniętych" zapisujemy do zeszytów. Nagradzamy uczniów plusami lub ocenami.
Przygotowujemy karty ze zdjęciem i krótkim opisem postaci występujących w lekturze. Klasa podzielona na dwie grupy rywalizuje, próbując odgadnąć jaką kartę wylosowała dla nich drużyna przeciwna. Konkurs przypomina zabawę w "12 pytań". Tu uczniowie zadają tylko 5 pytań, na które otrzymane odpowiedzi mogą brzmieć wyłącznie: TAK lub NIE. Wygrywa grupa, która odgadnie najwięcej postaci. Informacje o "odgadniętych" bohaterach odczytujemy na głos dla całej klasy, informacje o postaciach "nieodgadniętych" zapisujemy do zeszytów. Nagradzamy uczniów plusami lub ocenami.
Praca domowa:
Napisz charakterystykę wybranej postaci z powieści "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza.
Lekcja 5.
Metody pracy: burza mózgów
Czas pracy: 1 jednostka lekcyjna
Lekcję rozpoczniemy od zaprezentowanie kilku prac domowych i ocenienia ich (wybieramy różne postacie z powieści, chrześcijan i pogan). Następnie rysujemy tabelę ( dwie rubryki: chrześcijanie i poganie), a uczniowie zgłaszając się, podają propozycje do uzupełnienia. Naprowadzamy uczniów na poprawne odpowiedzi, pytaniami kierunkowymi. Następnie, w drugiej części tabeli wnioskujemy o cechach bohaterów. (Na przykład: chrześcijanie - skromni, bezinteresowni, odważni itp., poganie - chciwi, zachłanni, okrutni itp.) Możemy również przygotować uczniom te cechy w postaci papierowej "rozsypanki wyrazowej" i poprosić o wklejenie do odpowiedniej części tabeli. Nagradzamy uczniów plusami lub ocenami.
Praca domowa:
Napisz jak rozumiesz tytuł powieści "Quo vadis"?
Lekcja 6-7
Metody pracy: praca w grupach ( chłopcy/dziewczynki)
Czas pracy: 2 jednostki lekcyjne
Lekcję rozpoczniemy od zaprezentowanie kilku prac domowych i ocenienia ich. Następnie dzielimy klasę na sześć zespołów ( trzy grupy chłopców, trzy grupy dziewcząt). Rozdajemy zadania do opracowania.
Grupa I ( chłopcy) - odpowiada na pytania dotyczące Nerona: Jak sprawował władzę? Jaki typ przywódcy reprezentuje? Jak umarł? Co dalej ze światem Nerona?
Grupa II ( chłopcy) - odpowiada na pytania dotyczące Św. Piotra: Jak sprawował władzę? Jaki typ przywódcy reprezentuje? Jak umarł? Co dalej ze światem Nerona?
Grupa III ( chłopcy) - gromadzą słownictwo do charakterystyki Winicjusza i Petroniusza: cechy charakteru, usposobienia, umysły, relacje z Neronem, kobietami, przemiana.
Grupa IV ( dziewczęta) - przygotuje słownictwo i cytaty do charakterystyki bezpośredniej i pośredniej Ligii.
Grupa V ( dziewczęta) - przygotuje słownictwo i cytaty do charakterystyki bezpośredniej i pośredniej Poppei.
Grupa VI ( dziewczęta) - przygotuje słownictwo i cytaty do charakterystyki bezpośredniej i pośredniej Eunice.
Na drugiej lekcji uczniowie prezentują swoje prace. Wykonujemy notatki w zeszytach. Nagradzamy uczniów plusami lub ocenami.
Praca domowa:
Która postać kobieca lub męska zachwyciła cię najbardziej i dlaczego?
Lekcja 8.
Czas pracy: 1 jednostka lekcyjna
https://www.youtube.com/watch?v=ubre07rHiR4
Metody pracy: praca samodzielna
Czas pracy: 1 jednostka lekcyjna
Sprawdzian ze znajomości lektury.
Lekcja 11-12.
Metody pracy: praca samodzielna z pomocą nauczyciela
Czas pracy: 2 jednostki lekcyjne
Lekcję rozpoczniemy od przedstawienia, wyjaśnienia i dokładnego omówienia tematów wypracowań. Podajemy uczniom trzy tematy do wyboru, różnej trudności. Przypominamy o trójdzielności prac ( wstęp, rozwinięcie, zakończenie) i o akapitach. Uczniowie piszą wypracowania na brudno, następnie przepisują na czysto do zeszytów przedmiotowych lub specjalnych zeszytów przeznaczonych tylko do wypracowań i dyktand. Podczas pisania zezwalamy na korzystanie z lektury ( bez opracowania) i słowników. Tematy wypracowań powinny utrwalać różne formy wypowiedzi: charakterystyka, rozprawka, opowiadanie, streszczenie itp.
Lekcja 5.
Metody pracy: burza mózgów
Czas pracy: 1 jednostka lekcyjna
Lekcję rozpoczniemy od zaprezentowanie kilku prac domowych i ocenienia ich (wybieramy różne postacie z powieści, chrześcijan i pogan). Następnie rysujemy tabelę ( dwie rubryki: chrześcijanie i poganie), a uczniowie zgłaszając się, podają propozycje do uzupełnienia. Naprowadzamy uczniów na poprawne odpowiedzi, pytaniami kierunkowymi. Następnie, w drugiej części tabeli wnioskujemy o cechach bohaterów. (Na przykład: chrześcijanie - skromni, bezinteresowni, odważni itp., poganie - chciwi, zachłanni, okrutni itp.) Możemy również przygotować uczniom te cechy w postaci papierowej "rozsypanki wyrazowej" i poprosić o wklejenie do odpowiedniej części tabeli. Nagradzamy uczniów plusami lub ocenami.
Praca domowa:
Napisz jak rozumiesz tytuł powieści "Quo vadis"?
Lekcja 6-7
Metody pracy: praca w grupach ( chłopcy/dziewczynki)
Czas pracy: 2 jednostki lekcyjne
Lekcję rozpoczniemy od zaprezentowanie kilku prac domowych i ocenienia ich. Następnie dzielimy klasę na sześć zespołów ( trzy grupy chłopców, trzy grupy dziewcząt). Rozdajemy zadania do opracowania.
Grupa I ( chłopcy) - odpowiada na pytania dotyczące Nerona: Jak sprawował władzę? Jaki typ przywódcy reprezentuje? Jak umarł? Co dalej ze światem Nerona?
Grupa II ( chłopcy) - odpowiada na pytania dotyczące Św. Piotra: Jak sprawował władzę? Jaki typ przywódcy reprezentuje? Jak umarł? Co dalej ze światem Nerona?
Grupa III ( chłopcy) - gromadzą słownictwo do charakterystyki Winicjusza i Petroniusza: cechy charakteru, usposobienia, umysły, relacje z Neronem, kobietami, przemiana.
Grupa IV ( dziewczęta) - przygotuje słownictwo i cytaty do charakterystyki bezpośredniej i pośredniej Ligii.
Grupa V ( dziewczęta) - przygotuje słownictwo i cytaty do charakterystyki bezpośredniej i pośredniej Poppei.
Grupa VI ( dziewczęta) - przygotuje słownictwo i cytaty do charakterystyki bezpośredniej i pośredniej Eunice.
Na drugiej lekcji uczniowie prezentują swoje prace. Wykonujemy notatki w zeszytach. Nagradzamy uczniów plusami lub ocenami.
Praca domowa:
Która postać kobieca lub męska zachwyciła cię najbardziej i dlaczego?
Lekcja 8.
Czas pracy: 1 jednostka lekcyjna
Metoda pracy: Pokaz, wykład
Przedstawienie klasie prezentacji multimedialnej dostępnej w Internecie lub przygotowanej przez ucznia w ramach pracy dodatkowej ( na ocenę). Prezentacja zawiera: Rzym chrześcijan, ramy historyczne, Zatybrze, Ostrianum, Pożar, Rzym po pożarze, miejsce schronienia chrześcijan, miejsca męki chrześcijan, cyrk i ogrody Cezara, Via Appia Antica, Watykan) Zwracamy uczniom uwagę na męki chrześcijan oraz spotkanie św. Piotra z Chrystusem (wyjaśnienie tytułu powieści). Prezentujemy fragmenty audiobooka opisujące wybrane miejsca z powieści oraz krótki filmik o autorze.
Link do powieści "Quo vadis:
Część 1.
https://www.youtube.com/watch?v=bBkqOpNuXUs
Część 2.
Przedstawienie klasie prezentacji multimedialnej dostępnej w Internecie lub przygotowanej przez ucznia w ramach pracy dodatkowej ( na ocenę). Prezentacja zawiera: Rzym chrześcijan, ramy historyczne, Zatybrze, Ostrianum, Pożar, Rzym po pożarze, miejsce schronienia chrześcijan, miejsca męki chrześcijan, cyrk i ogrody Cezara, Via Appia Antica, Watykan) Zwracamy uczniom uwagę na męki chrześcijan oraz spotkanie św. Piotra z Chrystusem (wyjaśnienie tytułu powieści). Prezentujemy fragmenty audiobooka opisujące wybrane miejsca z powieści oraz krótki filmik o autorze.
Link do powieści "Quo vadis:
Część 1.
https://www.youtube.com/watch?v=bBkqOpNuXUs
Część 2.
FILMIK „Życie i twórczość Sienkiewicza” (prawie 5 min)
https://www.youtube.com/watch?v=WT-00lHhO04
Lekcja 9.
Metody pracy: praca samodzielna z pomocą nauczyciela
Czas pracy: 1 jednostka lekcyjna
Lekcję rozpoczniemy od ustalenia zasad pracy. Pracujemy samodzielnie, korzystając z zeszytu przedmiotowego, lektury i słowników. W razie wątpliwości pytamy nauczyciela. Uczniowie rozwiązują karty pracy przygotowane pod kątem sprawdzianu ( powtórka) lub z "Zeszytu lekturowego" WSIP. Pod koniec lekcji porównujemy i sprawdzamy odpowiedzi. Nagradzamy uczniów plusami lub ocenami.
Lekcja 10.Lekcja 9.
Metody pracy: praca samodzielna z pomocą nauczyciela
Czas pracy: 1 jednostka lekcyjna
Lekcję rozpoczniemy od ustalenia zasad pracy. Pracujemy samodzielnie, korzystając z zeszytu przedmiotowego, lektury i słowników. W razie wątpliwości pytamy nauczyciela. Uczniowie rozwiązują karty pracy przygotowane pod kątem sprawdzianu ( powtórka) lub z "Zeszytu lekturowego" WSIP. Pod koniec lekcji porównujemy i sprawdzamy odpowiedzi. Nagradzamy uczniów plusami lub ocenami.
Metody pracy: praca samodzielna
Czas pracy: 1 jednostka lekcyjna
Sprawdzian ze znajomości lektury.
Lekcja 11-12.
Metody pracy: praca samodzielna z pomocą nauczyciela
Czas pracy: 2 jednostki lekcyjne
Lekcję rozpoczniemy od przedstawienia, wyjaśnienia i dokładnego omówienia tematów wypracowań. Podajemy uczniom trzy tematy do wyboru, różnej trudności. Przypominamy o trójdzielności prac ( wstęp, rozwinięcie, zakończenie) i o akapitach. Uczniowie piszą wypracowania na brudno, następnie przepisują na czysto do zeszytów przedmiotowych lub specjalnych zeszytów przeznaczonych tylko do wypracowań i dyktand. Podczas pisania zezwalamy na korzystanie z lektury ( bez opracowania) i słowników. Tematy wypracowań powinny utrwalać różne formy wypowiedzi: charakterystyka, rozprawka, opowiadanie, streszczenie itp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.